Jan Lundgren & Hans Backenroth
The Gallery Concerts II: Jazz Poetry
ACT 9960-2 / CD / Digital
”I allt nytt vi börja bor det en makt, och där vi vilset treva, den skyddar oss och hjälper oss att leva”, skrev Hermann Hesse i en av sina mest berömda dikter, ”Stadier” (Glaspärlespelet 1943). I varje del av Jazz Poetry finns den särskilda känsla av spänning som uppstår när man upplever något för första gången och vågar öppna sig för ögonblicket.
Alltsedan Jan Lundgren och Hans Backenroth gjorde sitt inträde på jazzscenen på 1990-talet har de spelat tillsammans i många konstellationer, men det är förvånande nog först med Jazz Poetry de samverkar som duo. Allt började med ett konsertsamarbete vilket ledde till ett inspelningsprojekt som 2022 mynnade ut i albumet Jazz Poetry, musikalisk poesi med skandinavisk folkmusik, kompositioner av Lennon–McCartney och Leonard Cohen samt specialskriven musik av Jan Lundgren för detta efterlängtade duosamarbete. Konserterna som tände gnistan var exklusiva musikaftnar i en minst sagt inspirerande inramning: de ägde rum i Siggi Lochs ACT Art Gallery i Berlin där musiker och publik omgavs av den finaste samtida konst, som verk av Philip Taaffe, Gerhard Richter, Martin Noël och Martin Assig. Upplevelsen förstärktes av att flygeln som Jan Lundgren spelade på var den store Alfred Brendels Steinway från Berlinfilharmonin.
Under sin karriär har Jan Lundgren ofta gett prov på att han är en sann jazzpoet. Projektet Mare Nostrum med Richard Galliano och Paolo Fresu är ett exempel, samarbetet Into the Night med Émile Parisien och Lars Danielsson ett annat. ”Like a poem, music stimulates your imagination, A sound can be as abstract as a metaphor”, säger Jan Lundgren. ”Like writers, we musicians tell stories and create images in our minds. What we have in common is that we want to touch people’s hearts.” SVENSK KÄLLA? Jazz Poetry är en träffande benämning på Jan Lundgrens och Hans Backenroths lyriska dialog som rör sig mellan jazz och klassisk musik, folkliga melodier och visor.
En svensk duo bestående av piano och bas för oundvikligen tankarna till det klassiska albumet Jazz på svenska som gavs ut 1964. Jan Johanssons och Georg Riedels jazzarrangemang av svenska folksånger är och förblir en referenspunkt för skandinavisk jazz. Jan Lundgrens och Hans Backenroths The Gallery Concerts II: Jazz Poetry anspelar på Jan Johanssons och Georg Riedels historiska inspelning, i synnerhet de två bearbetningarna av skandinaviska folkmelodier, ”Polska No. 1” och ”Gårdsjänta”, men hämtar inspiration från flera håll. Jan Lundgren har i sitt konstnärliga uttryck en särskild förmåga att av de mest olika musikaliska stilar smida fascinerande verk. Det skandinaviska ljudlandskapet genomsyrar hans spel, men han har också rötter i den amerikanska jazzpianotraditionen och en gedigen grund i västerländsk konstmusik.
Sålunda leder Leonard Cohen till Mozart och en Beatlesklassiker samsas med en jazzstandard som ”Stella by Starlight”. Swing, nordiskt vemod, Mozarts lekfullhet och impressionistiska espri, allt finns med samtidigt och alldeles självklart i Jan Lundgrens musik. I hans kompositioner framträder, omisskännligt och oemotståndligt, hans känsla och fallenhet för melodi. Jan Lundgren och Hans Backenroth har en imponerande lätthet i sitt duospel. Tillsammans utvecklar de ett flow som gör att de mest oväntade klanger känns fullständigt naturliga. Hans Backenroth är sedan länge en av Skandinaviens mest efterfrågade basister och anlitas gärna vid gästspel av amerikanska jazzprofiler. Han har spelat med storheter som Bengt Hallberg, Monica Zetterlund, Toots Thielemans, Svend Asmussen och Kenny Barron. I över femton år samarbetade han med altsaxofonisten och klarinettisten Arne Domnérus, som kallade Hans Backenroth den bäste basist som kommit fram i Sverige. Hans Backenroth har som bandmedlem medverkat på inspelningar till över etthundrafemtio album.
Jazz Poetry är kammarjazz när den är som bäst.
Jan Lundgren och Hans Backenroth, foto Thomas Schloemann
Jan Lundgren och Hans Backenroth, foto Thomas Schloemann